streda 1. januára 2014

Austrálsko-Grécko-Slovenské Vianoce

          Tohtoročné Vianoce sme trávili trošku inak a trošku neeurópsky. V prvom rade musím povedať, že som sa stále sťažovala na počasie, ktoré samozrejme nedovoľuje mať vianočnú náladu. A ono si to vysvetlilo inak a celý deň pršalo a bolo chladnejšie. Normálne som si musela dať na tielko aj sveter, no chápete to? 

          A teraz pekne po poriadku ako prebiehali moje sviatky v Austrálii. Keďže Vladova sestra Lucia je Slovenka a jej muž George je Grék, tak pravých austrálskych vecí bolo len zopár. Keď sa tu blížia Vianoce, tak si to zaručene všimnete, lebo ozdobený je skoro každý dom. Na štedrovečerne pripravený stôl sa dá takzvaný "Christmas Bonbon", čo vyzerá ako veľká salónka. Ty ťaháš za jednu stranu a človek sediaci pri tebe ťahá druhú a keď sa roztrhne, tak odtiaľ vypadne malý darček. Tešila som sa ako malé dieťa, keď mi vypadol prívesok srdiečko. 

"Christmas Bonbon"

          Zachovali sa aj typické slovenské zvyky, tak som sa cítila vianočne. Namiesto štedrovečernej večere bol ale štedrovečerný obed, lebo George s Luciou majú dve malé deti a tie už sa nevedeli dočkať, kedy príde Santa Claus. Ozdobený sme malý stromček v izbe. Nie, žiadnu ozdobenú palmu si nepredstavujte. A po celom dome samozrejme rozvoniavanala úžasná kapustnica, ryby, rezne a koláče rôznych druhov. Pred obedom sme si aj prekrojili jabĺčko, čo zvykneme robiť aj doma. S tým, že ak tam bude hviezda vnútri, tak budeme celý rok zdraví. Po obede nasledovalo vykúkanie detí z okna, kedy už príde Santa. Potom sme všetci pobehovali po dome a nosili darčeky pod stromček. Napokon môj Santa (Vlado) zazvonil na zvonček a to bol signál pre deti, že Santa ich už navštívil a pod stromčekom im nechal veľké prekvapenia. Keďže sme s Vladom celý rok poslúchali, tak aj nám doniesol krásne darčeky. Keby sme sa riadili presne tým, aké majú Aussie-ci (Austrálčania) tradície, tak by sme si 24. dali večeru a až 25. ráno by sa dostávali darčeky a hneď potom by sa išlo ma pláž so Santa Clausovskými čiapkami a poskákali by sme do mora spolu s ďalšími desiatkami "Santov". Ale keďže bolo počasie také, aké bolo, tak sme mohli ísť akurát tak viete kam. 

Poslúchali sme

          Lenže to nám absolútne nevadilo, keďže sme aj tak mali 25. dosť zaujímavý program, a to v podobe Vianoc u pravých, nefalšovaných Grékov. Videli ste film Moja tučná grécka svadba? Tak to bolo niečo podobné až na to, že to nebola svadba ale Vianoce. Išli sme do veľkého domu jednej z Georgových sestier. Ten dom bol ozaj veľký, keďže sa tam napchalo okolo 80 Grékov + naša slovenská grupa. Fascinovalo ma, že ako sme sedeli, tak stále chodili noví a noví ľudia. Mená a rodinné príbuzenstvá som si prestala pamätať po prvých piatich ľuďoch. Ale keby ste tam zakričali "George", tak by sa na vás otočili porad šiesti. Dokonca tam bola aj malá Georgiana, ktorá mala meno po dedkovi. Ďalej mená ako Patriša, Makrína, Stefani a Angelina...sú u Grékov úplne bežné.

Grécko-Slovenské Vianoce 

          Čo sa týka darčekov, tak to nie je tak, že každý člen tejto veľkej rodiny kupuje 79 darčekov. Oni to vymysleli ekonomickejšie. Každý donese len jeden darček, ktorý dá pod stromček a potom si každý výbere poďla toho, ktorý sa mu najviac páči. Teda môžu sa rozhodovať len podľa toho, ako je to zabalené. Kupujú sa väčšinou darčeky do domácnosti, aby neprišlo k tomu, že si napríklad jeden z mnoho Georgov vyberie omylom dámske spodné prádlo. Všetci si posadali okolo vianočného stromčeka. Najbližšie k nemu sedelo 6 najstarších sestier, ktoré sú zároveň aj tvoriteľky celej veľkej gréckej rodiny a tie si vyberali darčeky ako prvé, potom nasledovali všetci ostatní. 

          Zvlášť sa mi páčila časť zameraná na jedlo. Ako hlavné jedlo mali grilované jahňa a potom nasledoval obrovský stôl plný najrôznejších špecialít a my sme chodili dokola a naberali sme si, na čo sme zrovna mali chuť. Dala som dokonca druhú šancu ústriciam, keďže na rybých trhoch sa mi neosvedčili, ale holt, moje najobľúbenejšie jedlo to asi predsalen nebude. A keď som si myslela, že viac jedla už nemôže byť, tak sa naplnil stôl rozličnými gréckymi-negréckymi dezertmi. 

Raj na stole 

          Nakonci sme sa so všetkými rozlúčili a ja som bola strašne rada, že som v Austrálii okúsila aj pravú Grécku kultúru. 

A ešte pár vianočných na záver.
Ho Ho Ho na Darling Harbour 

Santa lampy 

Keď s nimi len pózujeme, tak sa aj usmievame 

Grécke vianočné jahniatko

Vyzdobený

A ešte jeden

Prvé spoločné Vianoce 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára